Sunday, February 20, 2011

Motivasi

Salam. Hello, Apa khabar semua? Anda sihat? Tidak mampu fokus semasa kelas? Perlu kan sesuatu untuk meyakinkan anda? Ingin tahu rahsia untuk belajar?(ape da aku mengarut) Sudah semestinya korang semua pernah dengar soalan-soalan ini dari mana-mana pakar motivasi atau pun mana-mana buku motivasi kan ?


But, does ur creepy old granny, er, I mean an really,really old granny(pehal tetiba speaking ni ?)senang cerita orang dulu-dulu la. Korang pernah terpikir x mcm mana Isaac Newton, Elbert Einstein berjaya ? Do they need any motivation? I bet not. Zaman tu pakar motivasi pun xde lagi. So, kenapa orang zaman sekarang nak?+ FYI(gedik skit) those motivator hanya bercakap kerana duit. Sebagai contoh, saranan mereka tentang saranan masa belajar,hrm ada beberapa yang aku kurang bersetuju. Pada pendapat aku, masa belajar itu terpulang pada diri seseorang. Hal ini kerana, setiap orang mempunyai biologycal clock mereka sendiri. So, masih lagikah kita bergantung pada motivasi? 

Bagaimana pula horoskop? tilikan nasib  dll? yang mengatakan anda seorang yang baik dan blabla. Erm, dekat sini aku nak bagi tau, TUhan itu maha adil. Setiap manusia dijadikan sama-rata. Tiada bezanya antara satu sama lain. Sebagai seorang manusia, kita akan mempunyai semua sifat yang menyempurnakan diri kita sebagai seorang manusia. Sebagai contoh, sifat tabah, sabar, penyayang dan banyak lagi. Anda pastinya bukan manusia jika anda tidak mempunyai salah satu daripadanya. Jadi mengapa lagi kita mesti percaya dengan perkara seperti horoskop yang mengatakan anda merupakan seorang yang tabah dan blabla... Tidakkah anda rasa anda mempunyai semua sifat sebagai manusia?

So, kesimpulannya, motivasi ni hanyalah sekadar money talking, yang bercakap tentang keupayaan yang sememangnya sudah kita miliki. Oleh yang demekian, mengapa kita masih memerlukannya? So, babai motivation...its bullshit!!!

No comments:

Post a Comment