Sunday, February 6, 2011

Cerita Kita

Cita-cita dan impian..
besar maknanya dalam hidup kita kan? tapi, bolehkah kita mengabaikan tanggungjawab demi cita-cita? penting sangatkah cita-cita itu sehingga kita perlu abaikan tanggungjawab kita? benarkah kata-kata orang, adakalanya kita perlu mengorbankan atau melupakan cita-cita demi tanggungjawab? apakah yang menjadi prioriti hidup kita ? tanggungjawab ataupun cita-cita? 

Bercerita tentang cita-cita,...apakah yang sebenarnya yang menjadi cita-cita? kekayaan ataupun sesuatu profesion? pernahkah kita memikirkan mengenai kekayaan ataupun bayaran yang akan diterima ketika kita mula-mula faham apa itu cita-cita? jika tidak,mengapa sekarang kita lebih kepada mengejar kekayaan dan bukan cita-cita kita? apabila mengimpikan sesuatu, perlukah ianya sesuatu yang glamor, membawa kekayaan atau yang pertama sekali melakukannya? tidakkah anda rasa..glamor,kekayaan dan juga yang pertama sekali melakukannya hanya bersifat sementara..populariti seseorang misalnya akan mula menurun apabila wujudnya sesuatu yang lebih hebat..memang kita perlu akui..menjadi yang pertama memang hebat,tetapi apa masalahnya dengan menjadi yang kedua? 

Belajar di luar negara menjadi idaman kebanyakan pelajar-pelajar di Malaysia. Hal ini kerana pelajar akan merasai suatu kelainan dengan belajar di luar negara. Tapi benarkah kita perlu menggalakkan pelajar-pelajar di Malaysia untuk melanjutkan pelajaran ke luar negara hingga mencetuskan ideologi seperti belajar didalam negara ni low class, pelajar di dalam negara ni tidak reti berdikari dan banyak lagi. Sepatutnya kita perlu lebih berfikiran terbuka. Tidak sama sekali menanam ideologi-ideologi seperti ini..

No comments:

Post a Comment