Sunday, February 20, 2011

TEKO BERASAP DAN BAU WANGI~



Salam... Anda pernah melihat gambar-gambar di atas ? Adakah anda pernah mencubanya?.Bagaimana pula dengan gambar di bawah ?

Saya yakin anda pernah merasanya kan ? hrm... baru-baru ini, media massa banyak menceritakan dan menggembar-gemburkan keburukan syisya.. Katanya, syisya ini, lebih teruk dari merokok, seolah-olah menghisap 80 batang rokok  hrm..(rokok hidup cmne plak ?) Untuk pengetahuan kepada mereka yang tidak pernah tau, syisya ni merupaka sebuah medium yang lebih kurang sama mcm korang merokok gak cuma ianya berperisa seperti wayermelon, strawberi dll. Ianya sangat terkenal di asia barat  dan di bawa masuk oleh salah seorang maulana yang aku sendiri pun x tau(betul ke ni ?) Masalahnya sekarang, gejala-gejala bersyisya ni dah jadi mcm aktiviti sosial, senang citer, asal kali lepak je mesti g syisya jap..antara lokasi yang mcm menarik yang selalu remaja-remaja masa kini(ceh aku mcm bukan je) pergi untuk bersyisya ialah di bukit bintang..Betul x ?
Yamg menjadi masalah sekarang, setelah mendengar keburukan syisya ni, adela pula yang terpikir, daripada aku g syisya, baik aku g isap rokok sebab rokok x seteruk syisya..pergh..baik punya statement kan? So, summerise aku,

  • Sekali isap syisya = 80 batang rokok
  • Hisap syisya (standard) 1 kali sebulan
  • Hisap rokok sehari (standard, pagi petang malam) 3 batang, sebulan, 90 batang kan?
  • 1 bulan = sekali syisya = 90++ batang rokok
  • so, syisya = rokok
So sekarang mcm mana ? Apa pandangan korang ? mana satu lagi teruk ? jangan lah sesekali anda menjadikan rokok dan syisya itu sebagai satu medium untuk bersosial.. Aku menulis pasal syisya dan rokok ni bukan untuk menggalakkakan anda semua untuk merasa  benda-benda mcm ni tapi sebaliknya, untuk menegah anda daripada merokok dan syisya.. Ketahuilah, dalam rokok anda(rokok hidup aku xtau la) mengandungi sejenis dadah yang diberi nama nikotin. FYI, nikotin punya pengaruh addicted ladi dahsyat dari heroin.... so, segeralh menjauhi diri anda dari benda-benda seperti ini. Percayalah, mencegah lebih baik dari dari mengubati (tetiba plak gedik nak letak peribahasa)

3 comments: