Wednesday, February 9, 2011

Kajian Sarason

salam

tiba-tiba tersemangat plak.. Sebenarnya ada benda yang aku nak cerita. Pasal pendidikan... Sebab kadang-kadang aku sendiri rasa apa yang aku belajar, banyak yang mengarut(ceh..suke-suke je bt penilaian sendiri).. Sebenarnya aku ada benda yang nak share dalam buku yang aku baca kat atas(ye ke aku baca?)..

Sarason 1982.
In Sarason's words,"The results were quite clear." The rules invariably were determined by the teacher, and teachers never solicited the opinions and feelings of students in developing rules. Sarason suggest several assumptions underlying the observed behavior
  1. Teacher knows the best
  2. Children are not interested in such a discussion
  3. Rules are for children and not for the teacher(rules state what children can and cannot do, but not what a teacher could or could not do) and so on..(p175-176)
Aku sebenarnya bukan nak sokong sangat statement ni, tapi pada pandangan aku sendiri(suke-suke je bagi pandangan), memang ada betul juga kajian ini. Sebagai contoh, kat sekolah lama aku sendiri, memang byk peralatan yang canggih macam wifi, komputer(touchskrin tu beb) tapi tu semua untuk CIKGU SAHAJA! Wifi ada password(nasib baik kitorang pandai hack). Itu belum lagi televisyen kat sekolah aku. Yang aku ingat katanya, tv nie semua(ada estro) untuk pelajar tapi, cube korang pikir, untuk pelajar apenye kalau dah remote kat warden. So korang rasa, tv tu, untuk pelajar ke warden? Aku bukan la nak kutuk warden sekolah aku tu walaupun sebenarnya memang aku xpuas hati, tapi aku cuba untuk membandingkan frasarana sek membe aku dgn sek aku sendiri. Nasib membe aku lebih baik sebab tv drg, drg yang pegang remote tu, so, xla mengalami masalah yang sama seperti aku..

No comments:

Post a Comment