Tuesday, March 15, 2011

Disneyland~

Assalamualaikum, selamat sejahtera, dan salam 1Malaysia. Korang biasa dengar Disneyland? Sudah semestinya pernahkan? Dan sudah tentu ada yang sudah mula membayangkan muka Mickey mouse dll. Dan saya pasti, ada yang sudah berkunjung kesana kan? Xkesahla sama ada di Jepun ke, China ke, atau mana-mana je lah.

Apa yang menariknya kat sini, ada macam-macam patung dan maskot animasi yang korang gemari. Bukan sahaja korang boleh jumpa, malah boleh ambik gambar dan dll. Pelbagai aktiviti menarik yang disediakan. Sudah semestinya pengalaman yang korang perolehi kat sini xkan korang lupakan.
Selain Disneyland, di jepun juga ada sebuah taman tema yang diberi nama Edoland. Aku xpernah lagi pergi tempat ni (disneyland pun aku xpernah pergi sebenarnya) tapi apa yang mcam coolnya tempat ni, korang akan diberi peluang merasa hidup di zaman edo (dah nama pun edo land). Selain itu, korang juga akan diberi peluang untuk merasa pengalaman menjadi ninja. Itu xtermasuk awek hot yang menyambut korang 

So, macam mana? Coolkan? tapi itu semua bukan motif sebenar aku nak tulis entry nie. Pada pandangan aku, Malaysia yang terdiri dari pelbagai kaum ni pun sepatutnya mempunyai taman tema sebegitu. Xkesah la ape taman tema itu akan diberi nama, Taman 1 Malaysia ke, Hindraf ke  Xkesah la apa pun. Reasonnya, aku rasa, negara kita pun ada seribu satu kisah ajaib kan? si tanggang, batu belah batu bertangkup dll. Itu baru cerita Dari kaum Melayu, kalau dari Iban? Dayak? setelah dihimpun, kan banyak tu?
Selain itu, warisan bangsa seperti silat, makyung, dll juga perlu diangkat martabatnya supaya seluruh dunia kembali mengingati masa lampau, ketika empayar melaka dikenal di seantero dunia. Aku bukan berkata Muzium yang sedia ada tu x mampu untuk mengangkat martabat bangsa, tapi aku rasa kita memerlukan suatu langkah yang drastik untuk menaikkan nama Malaysia selari dengan peredaran masa. Malah, aku masih teringat, setiap kali nak [ergi muzium etc, pasti ada yang menolak. Alasannya, BOSAN. Tapi kalau g ajak tgk wayang ke, g KLCC ke, xpernah pula diorang tolak kan? SO, pada pandangan aku, sesuatu perubahan perlu dilakukan. Memang nnt akan timbul pelbagai tentangan, seperti ada yang akan cakap tu tempat maksiat etc. Tapi masalahnya, sebelum tempat tu ade pun maksiat berlaku gak kan? 
Oleh itu, aku berharap sangat pada suatu hari nnt, kita juga mampu mengangkat warisan budaya kita ke mata dunia seperti yang telah Jepun lakukan...

1 comment:

  1. hah. apa lagi? pergi la canang kat kementerian. tengok berapa lama baru nak siap

    ReplyDelete