Tuesday, February 14, 2012

Diam dalam berbicara.

Sepi. Tiada apa yang dapat diperkatakan. Tiada satu perkataan yang mampu keluar dari bibir ini. Angin malam perlahan lahan membelai pipiku lembut. Damai. Suasana yang jarang sekali kita hargai.
Aku mendongakkan kepalaku. Bintang bintang malam ini terang bersinar. Aku bilang satu persatu, lapan kesemuanya. Indah sekali ciptaan Yang Maha Esa. Alangkah indahnya jika duniaku seperti bintang? Tidak ada siapa yang tahu apa yang sebenarnya ada disana tapi semua mengakui keindahannya. 

Aku toleh pula ke hadapan ku. Mengamati laut yang luas terbentang. Alunan ombak di persisiran pantai membuatkan hati ku terpana. Sungguh tenang. Jarang sekali dapat aku nikmati suasana ini. 

Aku menikmati perlahan lahan suasana malam ini. Aku tersedar, suasana yang sepi ini menyimpan seribu satu cerita. Cerita yang tidak mungkin dapat sang mulut gambarkan. 

Malam ini, aku pelajari satu lagi erti kehidupan. Kekal berdiam dalam berbicara, tiada siapa yang akan tahu, tiada hati yang akan terluka tapi perlulah kau tanggung sengsaranya. Lantang kau berkata, ramai yang akan mendengar tapi ada yang akan terluka.

Mungkin cara yang terbaik untuk aku sekarang adalah kekal berdiam. Kerana aku tahu betapa pedihnya rasa hati apabila dilukai. Ya, teruskan berdiam dan tanggunglah sengsaranya tanpa banyak bicara!




No comments:

Post a Comment